"Jag har inte som mål att göra dem till feminister" – en kvalitativ studie om fem SFI-lärares erfarenheter kring jämställdhet i undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Författare: Malin Strängby; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: På SFI utgör kulturmöten en del av vardagen för lärare och elever och i mötena sker ett interkulturellt samspel. Syftet med denna uppsats är att ur ett interkulturellt perspektiv undersöka hur SFI-lärarna arbetar med vuxenutbildningens värdegrund kring jämställdhet. Genom inspelningar från kvalitativa intervjuer med fem verksamma SFI-lärare synliggörs deras erfarenheter kring jämställdhet i undervisningen, deras upplevda möjligheter och svårigheter samt hur det interkulturella samspelet framträder och hanteras. Resultatet visar att lärarna arbetar olika medvetet med jämställdhet vilket överensstämmer med tidigare forskning. Vidare upplever informanterna att eleverna i undervisningen får möjligheter till nya insikter men att de som lärare har svårt att hitta relevant undervisningsmaterial. Lärarnas positiva attityder syns i samspelet med eleverna men det förekommer också etnocentriska inslag. Slutsatsen är att en öppen och medveten interkulturell syn hos lärarna gynnar det interkulturella samspelet kring jämställdhet i undervisningen samt att samarbete och diskussion med kollegor ökar lärarnas medvetenhet kring sin kulturella prägling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)