Mindre barngrupper i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Skolverket gick 2017 ut med att barngrupperna var mindre än vad de varit på 25 år. Detta kan vara en följd av att Skolverket gick ut med nya riktlinjer om barngruppens storlek 2016. Men det kan även vara så att Skolverkets rapport om Barngruppers storlek i förskolan, från 2016 kan vara ett resultat av de minskade barngrupperna. Men vilka fördelar för barns lärande har de mindre grupperna fått?Syftet med studien är att undersöka på vilka olika sätt möjligheterna till kommunikation har främjats av att arbeta i mindre barngrupper. Det för att peka på kvalitetsfrämjande faktorer som leder till att det pedagogiska arbetet i förskolan utvecklas.Vi har gjort en kvantitativ studie med enkät som metod där 32 av 43 tillfrågade förskollärare deltog. Enkäten bestod av tio frågor med fasta svarsalternativ där förskollärarna kunde motivera sitt svar genom att komplettera med fri text på en av dem och sen avslutades enkäten även med en öppen fråga. Resultatet i vår studie visar att när förskollärarna som deltagit i undersökningen arbetar i mindre grupper, upplever majoriteten en ökad kommunikation. De upplever att färre barn i grupperna gett dem ökade möjligheter till kommunikation och interaktion med barnen, som i sin tur kan leda till lärande.I vår analys har vi försökt att se samband mellan de mindre barngrupperna och den ökade kommunikationen och vad det är som har gjort att kommunikationen i verksamheten i så fall har ökat. Forskning visar på att kommunikation är en förutsättning för lärande, vilket även Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori innefattar. Därför har vi valt att i studien ha ett utvecklingsekologiskt perspektiv där vi utgår från Bronfenbrenners fyra olika nivåer. De visar på hur olika faktorer direkt eller indirekt påverkar människan genom samspelet mellan dessa olika nivåer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)