Vi skapar ett flygplan tillsammans : En kvalitativ intervjustudie av förskollärare om undervisning utifrån socialkonstruktionism

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att få kunskap om förskollärares perspektiv på undervisning i och med den nya Läroplanen för förskolan (Lpfö 18). För att få svar på studiens syfte har vi använt metoden kvalitativa intervjuer av fem förskollärare verksamma i förskolan. I studien använde vi oss av det socialkonstruktionistiska perspektivet för att analysera vår empiri. Resultaten utifrån det empiriska materialet visar att förskollärarna tolkar undervisningsbegreppet relativt olika. Däremot visar resultaten att alla förskollärarna anser att läroplanen blivit tydligare kring att förskollärare har ansvar för undervisningen. Vidare visar resultaten att undervisning kan genomföras under hela dagen i både planerade och spontana undervisningstillfällen. Resultaten visar också att förskollärarna utgår från barnens intresse i undervisning däremot kan barnens intressen hittas på olika sätt. Som en följd av detta blev slutsatsen i vår studie att det som verkar viktigt för förskollärarna i och med ansvaret för undervisning är betydelsen av att få förutsättningar genom planeringstid för undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)