Hur skyddade Findus sitt varumärke under Hästköttskandalen? - En kvalitativ fallstudie om Findus krishantering

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Hur skyddade Findus sitt varumärke under Hästköttskandalen? - En kvalitativ fallstudie om Findus krishantering Nyckelord: Varumärkeskriser, Krishantering, Krishanteringsstrategier, Varumärkeskapital, Förberedelser, Ansvar, Transparens Problem: Varumärkeskriser uppstår idag oftare än någonsin tidigare. Risken för allvarliga konsekvenser ökar ifall den krisande organisationen är dåligt förberedd och krishanteringen är undermålig. Vid lyckad krishantering kan varumärkeskapitalet å andra sidan stärkas. Syfte: Ge riktlinjer vid analys av kriser och val av krishanteringsstrategier. Forskningsfråga: Hur tillämpade Findus Coombs krishanteringsstrategier för att försvara varumärkeskapitalet under Hästköttskandalen? Metod: Kvalitativ fallstudieanalys innehållande dokumentstudier och intervjuer med personer inom Findus krisgrupp och branschexperter. Slutsats: Findus tillämpade strategin excuse genom att rikta kritik mot underleverantörer, justification genom att framhäva att lasagnen inte var hälsofarlig, ingratiation genom att bjuda in konsumenter till fabriken samt corrective action genom att stoppa distribution, försäljning och återkalla produkten. Teoretiskt bidrag: Analytiskt ramverk som ger riktlinjer om effektiva krishanteringsstrategier baserat på trovärdighet i anklagelserna i en kris.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)