Digitalt kompetent lärare sökes - IKT på Sveriges lärarutbildningar

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka utbudet och innehållet av IKT-relaterade kursmål pålärarutbildningen samt att undersöka vad som görs för att implementera IKT på lärarutbildningen. För attuppnå detta syfte ämnar vi besvara följande frågor:1) Vilka lärarprogram i Sverige har IKT-relaterade kursmål inom det allmänna utbildningsområdet?) Vilka lärarprogram i Sverige erbjuder IKT-kurser som specialiseringar?3) Hur förhåller sig dessa kursmål med EU:s direktiv för digital kompetens?4) Hur jobbar man för att implementera IKT i lärarutbildningen?Som metod använder vi oss av kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av kursmålen inom AUO- ochspecialiseringskurserna från alla lärarutbildningar i Sverige. Vi genomför även tre intervjuer med personerinvolverade i implementeringen av IKT på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet, Högskolan i Boråssamt vid Linköpings universitet. Vårt resultat visar att inte alla lärarutbildningar i Sverige har med IKT-relaterade mål inom detallmänna utbildningsområdet, och endast 7 av 7 lärosäten erbjuder lärarstudenter IKT-relateradespecialiseringskurser. Ingen av lärarutbildningarna lever upp till alla kriterier av EU:s definition avdigitalkompetens. Våra intervjuer visar att det som inte finns medtaget i kursmålen inte heller tas upp underkursens gång. Därmed riskerar ett flertal av landets lärarstudenter att inte få någon utbildning inom IKT. Göteborgs kommun och flera andra kommuner i landet har börjat kräva skolutvecklingens certifikat iPIM (Praktisk IT- och mediekompetens) på nivå 3 av sina anställda lärare. När inte alla lärarutbildningarkan tillgodose kommunernas anställningskrav blir valet av lärosäte viktigt för lärarstudenterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)