Manifestering av varumärkesidentitet via hemsidor

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att redogöra för hur verksamheter manifesterar deras varumärkesidentitet via deras hemsida. Litteraturgenomgången för undersökningen baserar sig på begreppet varumärkesidentitet och lyfter fram modeller och teorier relaterade till begreppet. Teorierna som behandlas är varumärkeskapital, en tre-stegsmodell av Aaker, Wheelers varumärkesidéer och logotyp. Undersökningen baserar sig på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. Det finns sammanlagt fyra verksamheter och fem respondenter deltagande i undersökningens intervjuer. Respondenternas roller och verksamheternas branscher varierade, men gemensamt bland alla respondenter var att de arbetade med verksamhetens hemsida och besatt kunskap om verksamhetens varumärkesidentitet. I resultatet lyfts svar från respondenterna upp i form av löpande text. Därefter behandlas resultatet i diskussionskapitlet i form av en diskussion och analys kopplat till litteraturgenomgången. Slutligen kom undersökningen fram till att kärnvärderingar, logotyp, varumärkeslojalitet och varumärkesassociation var centrala begrepp i manifesteringen av varumärkesidentitet via verksamheters hemsidor. Dessutom inkluderades bildval, tonalitet, tilltal, språk, färg och typsnitt som tekniska hjälpmedel för manifestering av varumärkesidentitet via verksamheters hemsidor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)