Hur stress påverkar motivation till lärande och utveckling: en studie utförd inom en kommunal förvaltning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Följande uppsats behandlar begreppet stress och hur arbetsrelaterad stress påverkar motivationen till lärande och utveckling på arbetsplatsen. Efter ett möte med vår kontaktperson vid den kommunala förvaltningen framkom det att det fanns en möjlighet att utföra en studie inom en specifik enhet där medarbetarna påtalat en hög stressnivå. Syftet blev således att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv studera hur medarbetarna inom vald enhet uppfattar arbetsrelaterad stress samt vilka arbetsrelaterade faktorer som skapar stress. Syftet blev vidare att försöka förstå på vilket sätt arbetsrelaterad stress påverkar medarbetarnas motivation till lärande och utveckling på arbetsplatsen. En kvalitativ ansats har använts och datainsamlingen har utgjorts av åtta semi-strukturerade intervjuer. Vad gäller resultaten visade det sig att medarbetarna genomgått en påfrestande situation och saknat kompetens för arbetsuppgifterna vilket i sin tur har skapat en hög stressnivå. Brist på kunskap och ett glapp mellan beslutsfattare och verksamheten har lett till en uppgiven känsla och energibrist bland medarbetarna, vilket i sin tur har hämmat motivationen att utvecklas på arbetsplatsen. Som åtgärdsförslag föreslås bland annat större möjligheter för medarbetarna att påverka det dagliga arbetet. För framtida forskning föreslås ett mer kvalitativt angreppssätt vad gäller stress kopplat till arbetslivspedagogik då stress som fenomen har visat sig vara ett komplext begrepp då det är högst subjektivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)