Kronor i månaden, meter i sekunden - en undersökning av konstruktionsbaserad undervisningpå SFI, kurs C, i inlärargrupper med lång respektive kortstudiebakgrund

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Den här uppsatsen beskriver en klassrumsundersökning, där konstruktionsbaserad undervisning provades och jämfördes i två olika inlärargrupper på SFI, kurs C; en med lång studiebakgrund och kort tid i Sverige och en med kort studiebakgrund och lång tid i Sverige. Syftet med undersökningen var att prova en didaktisk metod som inte testats tidigare, nämligen mönsterigenkänning med snedfördelad input, och, genom att testa metoden i två olika grupper, prova om det är någon skillnad mellan de olika elevgruppernas sätt att gripa sig an uppgiften och tillägna sig kunskap om konstruktionen. Ett delsyfte med undersökningen var att se vilka fördelar och utmaningar som kan observeras vid konstruktionsbaserad undervisning på SFI, för att dra lärdomar som kan vara till nytta för framtida konstruktionsbaserad undervisning och vid utformandet av konstruktionsbaserat undervisningsmaterial för svenska som andraspråk och SFI. Undersökningen genomfördes vid två tillfällen i båda grupperna. Vid första tillfället undervisades om mönsterigenkänning och konstruktionen introducerades. Två veckor senare genomfördes ett test, med syftet att mäta informanternas kunskaper om konstruktionen. Såväl vid undervisningstillfället som vid testtillfället gjordes kvalitativa iakttagelser av informanternas angreppssätt och tillägnande av den valda konstruktionen. Det kvantitativa testresultatet visar på en liten, men dock, skillnad mellan de båda grupperna, vad gäller informanternas kunskap om konstruktionen, där gruppen med kort studiebakgrund hade två procent lägre snittresultat. De kvalitativa iakttagelserna av informanternas arbete med konstruktionen däremot, indikerar en märkbar skillnad i angreppssätt mellan de båda grupperna, där informanterna med kort studiebakgrund visade en tendens att vilja lära sig hela konstruktionen som en betydelsebärande fras, medan informanterna med lång studiebakgrund intresserade sig mer för den valda konstruktionens delar, hur de förhöll sig till varandra och hur de kunde varieras för att utrycka olika relationer. Sammanfattningsvis pekar undersökningen på att konstruktionsbaserad undervisning fungerar väl i båda grupperna, trots olika angreppssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)