En ekonomisk studie angåendefrakter samt ekonomisk tillväxt vid Billeruds Bruk
Sammanfattning: Det här är en historieekonomiskt studie som mäter frakt via olika transportmedel till/frånBilleruds bruk i Säffle 1895 – 1908 samt mellan 1920 – 1921 samt för år 1923. Det finns tvåstora vägar till Säffle under tiden, järnväg och vattenväg. Vattenvägen och Säffle Kanal harlegat i Säffle en längre stund och färdvägen är ungefär 50 år gammal vid bebyggelsen avBillerud. Transporten mäts genom att noga studera transportlängder skrivna av Säfflekanalbolag och Bergslagernas tågbolag samt av Billerud själva. En transportlängd är tabellerdär det står dokumenterat hur respektive färdvägs gods såg ut.Studiens syfte är att utläsa både fraktvolymer från Billeruds bruk under de bådaundersökningsåren för att komma fram till hur frakten såg ut, vilket färdsätt som lämpade sigmest för vilken typ av vara eller för import och export. Även transport av gods utrikes ärnågonting som utläses. Informationen från transportlängderna presenteras i tabeller. Studienssyfte är också att utläsa om ekonomisk tillväxt har skett mellan eller under de tvåundersökningsperioderna. Med ekonomisk tillväxt syftas på nya massakokare eller ökadetransporter av varor. Det räknas ut genom att korsa resultaten från transportlängderna med dentidiga forskningen, då mestadels boken Papper och massa i Värmland av Lennart Stolpe menäven annan litteratur förekommer.Underökningens resultat är att Billerud mestadels transporterade färdiga produkter viavattenvägen och tog emot gods i form av råmaterial via järnvägen. Även en viss utrikes exportupptogs under 1923 då pappersfabriken blev färdigställd. Även ekonomisk tillväxt bevisas ioch med att bruket ökar sin produktionskapacitet samt vidgar utbudet av produkter som detillverkar samt exporterar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)