Inköp av ekologiska frukter och grönsaker: Hur hanterar ICA sina inköp av ekologiska frukter och grönsaker?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker hur en inköpare hanterar sina inköp av ekologiska frukter och grönsaker utifrån två frågeställningar: Vilka faktorer påverkar inköparen vid inköp av ekologiska frukter och grönsaker och hur påverkar de inköpsprocessen? Hur ser inköparens planerade beslut ut i jämförelse med de faktiska besluten? Efterfrågan på ekologiska livsmedel har ökat betydligt de senaste åren i takt med att konsumenterna har blivit alltmer hälso- och miljömedvetna. Livsmedelsbutikernas ekologiska utbud ökar kraftigt men trots detta fyller det idag inte konsumenternas behov. Eftersom Sverige inte har ett fördelaktigt klimat för att odla ekologiskt är det svårt att erbjuda konsumenter ett brett och varierat utbud av ekologiska frukter och grönsaker året runt. Detta skapar en problematik för inköparna inom ett livsmedelsföretag som vill tillhandahålla sina kunder denna möjlighet. Det innebär att livsmedelsföretag importerar ekologiska frukter och grönsaker i olika utsträckning beroende på säsong. Vi anser att det är intressant att studera hur en inköpare hanterar inköpen av de ekologiska produkterna. Uppsatsen s empiriska material har hämtas från den marknadsledande livsmedelskedjan ICA . Undersökningen identifierar faktorer som huvudsakligen påverkar inköparen vid inköp av ekologiska frukter och grönsaker. Dessa faktorer är konsumenten, inköparens egenskaper, produktkvaliteten, leverantören och certifiering. Inköparen bör använda sig av tillvägagångssättet ”decide as you go” för att anpassa inköpsprocessen efter den specifika situationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)