Positionsbaserad och hastighetsbaseradrobotstyrning med Kinect & handkontroll

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Victor Hung; Lars Larsson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Robotar blir allt mer komplexa och används i allt fler situationer. Detta ställer stora krav på styrningen av robotarna för att de ska kunna användas effektivt. Denna rapport avser att jämföra positionsbaserade och hastighetsbaserade styrmetoder mot varandra. Detta görs för att se om någon av dem är en effektivare styrmetod till att utföra en mängd uppgifter med en specifik simulerad robot som styrs med hjälp av antingen en Microsoft Xbox 360 Kinect elleren Microsoft Xbox 360 handkontroll. Resultaten från användartesterna visade att vardera styrmetod var överlägsen den andre för de uppgifter som var speciellt konstruerade för den styrmetoden. Däremot presterade de respektive styrmetoderna bättre än förväntat för de uppgifter som de inte var konstruerade för. Därför är de fortfarande lämpliga styrtekniker om implementationen görs mer ingående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)