Ledarskapsutbildning i offentlig sektor: effekter & organisatoriska förutsättningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att med utgångspunkt i empirin beskriva och analysera upplevda effekter och organisatoriska förutsättningar hos chefer på Helsingborgs stad, vilka genomgått en obligatorisk ledarskapsutbildning vid namn Ledarskap Helsingborg. Studien är en del av det utvärderingsarbete som Helsingborgs stad gör kring utbildningen. Ett kvalitativt angreppssätt har använts och datainsamlingen har skett med hjälp av två öppna fokusgrupper om sex respektive sju personer. Utifrån resultatet framtogs relevant och aktuell teori. Studiens resultat visar att de chefer som genomgått Ledarskap Helsingborg och deltagit i fokusgrupperna framförallt upplevt positiva effekter i de olika förvaltningarna, men även i organisationen som helhet i form av ökad samsyn mellan cheferna kring ledarskapet. Resultatet visar även att det personliga ledarskapet utvecklats. Utbildningen har genererat i arbetsverktyg samt ökat arbete kring feedback och coachande ledarskap. Upplevd brist på uppföljning och engagemang från överordnade chefer har påverkat deltagarnas motivation kring förändringsarbetet. Uppsatsen visar på användbarheten av fokusgrupper som kvalitativt datainsamlingsverktyg, vilket det ännu inte finns mycket forskning kring. Dessutom önskas mer forskning kring ledarskapsutveckling relevant för den skandinaviska företagskulturen, då det mesta idag är nordamerikanskt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)