Tjänstekvalité i säkerhetshöjande digitaliseringsprojekt : Fallstudier hos kunder som implementerat platsbaserad beslutsstödjande teknologi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Syfte – Denna studies syfte var att öka kunskapen om tjänstekvalitet inom branschen för platsbaserad beslutsstödjande teknologi. Det har därmed undersökts vilka förväntningar som finns på tjänsten och hur de står sig emot de faktiska upplevelserna. De forskningsfrågor som har besvarats är:  FF1: Hur kan kunders förväntningar på platsbaserad beslutsstödjande teknologi beskrivas? FF2: Hur kan kunders upplevelser av platsbaserad beslutsstödjande teknologi beskrivas? FF3: Hur kan DT barriärer och dess påverkan på tjänstekvaliteten karaktäriseras?  Metod – Studien har genomförts i form av en multipel fallstudie på kunder som implementerat platsbaserad beslutsstödjande teknologi. Inledningsvis genomfördes en litteraturstudie för att finna och sammanfatta den forskning som tidigare har utförts inom området. Baserat på denna utformning framtogs en teoretisk referensram, som i sin tur låg till grund för intervjuguiden som nyttjades under insamlandet av primärdata. Sex semistrukturerade intervjuer hölls med företag som implementerat platsbaserad beslutsstödjande teknologi. Vidare ingick den insamlade primärdatan i en tematisk analys som identifierade mönster i respondenternas svar; vilka ligger till grund för studiens resultat.  Resultat – Studien har funnit att kunder som implementerat platsbaserad beslutstödjande teknologi har liknande förväntningar och upplevelser oavsett bransch. De upplever att deras förväntningar är uppfyllda för samtliga dimensioner förutom design. Lägst förväntningar har de på nöje medan bekvämlighet, funktionalitet och förtroende är de dimensioner som de har högst förväntningar på. Gällande digitala transformationsbarriärer visar studien att kunder som implementerat platsbaserad beslutstödjande teknologi generellt sett har en hög acceptans mot digitala lösningar, en organisationskultur som värderar säkerhet högt samt främjar risktagande för innovationer.  Praktiska implikationer – Studiens praktiska implikationer riktar sig till mjukvaruföretag som erbjuder platsbaserad beslutsstödjande teknologi. Studien bidrar med nya kunskaper om vilka förväntningar och upplevelser kunder har av tjänsten och de företag som erbjuder den. Företag inom denna bransch gavs därmed insikter om hur de på bästa sätt kan sälja in sin tjänst till nya kunder. Studien fann också att platsbaserad beslutstödjande teknologi har störst värde hos företag som opererar under jord med stora underjordiska system, en organisationskultur som främjar risktagande med avseende på innovationer och värderar säkerheten mycket högt samt en hög digital mognad i form av kompetens, teknik och acceptans.  Teoretiska implikationer – Studien indikerar att de företag som väljer att investera i platsbaserad beslutsstödjande teknologi har liknande förutsättningar gällande digital mognad och arbetsplatsutformning. Kunderna uppger även liknande mål, organisationskultur och incitament till köp. Kunderna värderar bekvämlighet, funktionalitet och försäkran högst, medan säkerhet, anpassningsbarhet och design värderas lägre. Dimensionen nöje saknar relevans för kunderna när det kommer till denna tjänst. Denna studie bidrar således med nya insikter om hur tjänstekvalitén kan beskrivas för platsbaserad beslutsstödjande teknologi samt vilken effekt digitala transformationsbarriärer har på den. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)