FÖRSTA LINJECHEFER INOM LSS-BOSTÄDER, UPPLEVELSEN AV RELATIONEN MELLAN ARBETSMILJÖARBETE OCH PEDAGOGISKT ARBETE

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Första linjechefer inom LSS-bostäder ansvarar enligt arbetsmiljölagen, 1977:1160(AML) för att säkerställa arbetsmiljön för medarbetare, samtidigt som de skasäkerställa att insatser enligt lag 1993:387, om stöd och service för vissafunktionshindrade (LSS) är av god kvalité och möter stödanvändares behov.Detta, tillsammans med förekomst av utmanande beteende hos de boende, antyderatt första linjechefer har en komplex arbetssituation. Syftet med studien var därföratt undersöka hur första linjechefer inom LSS-bostäder, där det förekommerutmanande beteende, upplever relationen mellan arbetsmiljöåtgärder och detpedagogiska arbetet. Studiens fokus var att identifiera faktorer som verkarfrämjande respektive hindrande i arbetsmiljöarbete och pedagogiskt arbete.Empiri för studien samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sjuförsta linjechefer. Genom tematisk analys har två huvudteman identifierats:upplevelser av yrkesrollen och upplevelsen av relationen mellan arbetsmiljö ochpedagogik. Resultatet har analyserat utifrån Michael Lipsky teori, Street-levelBureaucrats. Resultatet visar att praktiknära ledarskap upplevs centralt för attupprätthålla god kvalité i det pedagogiska arbetet, som i sin tur bidrog till bättrearbetsmiljö. Studien identifierar komplexitet och utmaningar i relationen mellanarbetsmiljöarbetet och det pedagogiska arbetet inom tre kategorier: (1)organisatoriska faktorer; (2) första linjechefens yrkesroll; och (3) bristandekunskap hos personalen. Vidare forskning kan därför behövas om hur praktiknäraledarskap påverkar kunskapsnivån i verksamheten och bemötandet avstödanvändare, samt hur det påverkar både arbetsmiljön och första linjechefersyrkesroll och arbetsuppgifter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)