Förskolebarns språkstrategier : Språkstrategier för inbjudning, uteslutning och förhandling i sociala interaktioner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur samt vilka språkstrategier barnen använder i sina sociala interaktioner med andra barn och hur dessa språkstrategier påverkar deras kamratrelationer. För att möjliggöra uppnåendet av syftet studerades barnens interaktioner utifrån tre frågeställningar som fokuserade på barnens språkstrategier för att inbjuda, utesluta eller förhandla med kamrater i lek. Undersökningen bedrevs utifrån det sociokulturella perspektivet, då det verbala språket och interaktion med andra barn ses som nödvändigt för barns lärande och utveckling inom detta perspektiv. Denna studie genomfördes med deltagande observation som metod då barnens handlingar och interaktioner behövde studeras i deras dagliga miljö, som är förskolan. Jag valde deltagande observation som metod eftersom jag ville delta och befinna mig nära barnen i förskolan för att undersöka och skapa mig en bild av barnens verklighet. Dessa observationer genomfördes med fältanteckningar där jag kontinuerligt skrev ner barnens handlingar och uttalande i löpande text. Resultatet visade att barnen har en oerhörd kontroll och medvetenhet kring språk och vilka språkstrategier som ska användas när och hur. På denna förskola och i denna barngrupp upptäcktes åtta språkstrategier som barnen använde för att inbjuda, utesluta eller förhandla med kamrater under lek. Dessa språkstrategier synliggjorde även hur barnens kamratrelationer påverkades på olika sätt, beroende på om språkstrategin uteslöt, inbjöd eller rörde sig om förhandling i interaktionerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)