Läsarter – hur ska det läsas? : En systematisk litteraturstudie om läsarters förekomst och efterfrågan i svenskämnet i högstadiet och gymnasieskolan
Sammanfattning: Syftet med denna litteraturstudie har varit att undersöka vilka läsarter för skönlitteratur och sakprosa som elever intar, vilka de förses med och vilka som efterfrågas av olika aktörer. Genom att undersöka läsarter genereras kunskap om hur läsundervisning utformas och hur väl den möter olika aktörers efterfrågan. Genom att få den kunskapen kan en läsundervisning med stöd i forskning bedrivas för att ge elever förutsättningar att bemöta de olika aktörernas efterfrågan och för att delta i samhällslivet efter skolan. Frågeställningarna har därefter formulerats för att ta reda på vilka läsarter med relevans för högstadiet och gymnasieskolan tidigare forskning har identifierat och vilka läsarter som gynnas i olika kontexter. Frågeställningarna har besvarats genom en systematisk litteraturstudie där de framkomna läsarterna presenterats och analyserats enligt en innehållsanalys. Resultatet visar att läsartsforskningen konstruerar nya läsartsbegrepp för den läsning som identifierats för att undvika att använda äldre kritiserade begrepp på nya empiriska studier. I denna studie presenteras 20 läsartsbegrepp som sedan, genom att identifiera likheter och skillnader, systematiserats till fyra läsarter. I de fyra läsarterna ingår läsarter för både sakprosa och skönlitteratur. Dessa fyra läsarter gynnas olika i olika kontexter. Nationell examination gynnar tre av fyra läsarter och den läsart som inte gynnas där, gynnas istället i litteratursamtal och av eleverna själva vid kommentering av skönlitteratur. Resultatet visar att det finns en diskrepans mellan läsarters efterfrågan och användande. Forskningen för läsarter inom skönlitteratur är progressiv men mer empiriskt material behövs. Forskningen för läsarter inom sakprosa är ett relativt nytt forskningsfält och behöver utvecklas för att ge elever rätt förutsättningar för att bemöta efterfrågan på läsarter i olika kontexter.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)