” Men om jag får välja så leker jag hellre” – En kvalitativ studie om pedagogers roll i barns lek

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Vi har genomfört en kvalitativ studie där vårt syfte är att lyfta fram vikten av lek i förskolan för att sporra barnskunskapande och utveckling. Vårt syfte är även att urskilja olika roller man som pedagog kan använda sig utav isitt deltagande i barns lek för att sporra barns kunskapande och utveckling. Genom att intervjua pedagoger ochobservera den fria leken på fyra olika förskolor i Göteborg, har vi tagit fram tre kategorier som representerarpedagogernas deltagande i lek och tio olika roller som pedagoger kan ha i leken. Resultatet av vår studie skullekunna användas av pedagoger för att kartlägga vilken roll de tar i barnens lek och vilken roll de skulle kunnasträva mot. Det skulle också kunna användas som underlag för reflektion och diskussion i lärarlaget kring lekoch lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)