Volvos next step in additive manufacturing

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: William Sjölund; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ett av teknikens mest växande områden idag är additiv tillverkning med ett stort applikationsområde som bara växer. Additiv tillverkning är när man tillverkar komponenter genom att lägga till material istället för att avlägsna material för att tillverka en komponent. I samband med att tekniken utvecklas har additiv tillverkning blivit mer och mer vanligt inom industrin där dess applikationer kan spara företagen en stor summa pengar. Ett område där additiv tillverkning kan visas användbart är i produktionen på Volvo GTO, Umeå som är Volvos ledande tillverkare av lastbilshyttar. För att undersöka om additiv tillverkning kan sänka tillverkningskostnaden, öka kvalitén på produkten eller minska leveranstiden på fabriken så har utredaren genom att ha möten och diskussioner med anställda på fabriken försökt att hitta case där den additiva tekniken kan appliceras. Sex case hittades och undersöktes. Casen handlade bland annat om munstycken i tätningslinan, vakumformningsmallar till snickeriet och fördelningsbrickor på målerirobotar. Casen utreddes genom undersökning och tester för att se vilken additiv teknik som passade bäst för just det fallet. När alla case hade undersökts klart så skapades det en investeringsprioritering för att skapa en plan för hur fabriken ska fortsätta sin satsning på den additiva tekniken. Ordningen på listan baseras på vad utredaren tyckte var viktigast och genomförbart. Ordningen blev: FFF-skrivare utan låst materialsystem, SLA-skrivare och sist hamnade MJF-skrivare. Det bedömdes även att fabriken kan spara in 423 384 SEK om året redan nu genom att utnyttja andra additiva tekniker än den som redan finns på plats i fabriken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)