Används pedagogiska dramalekar och barnböcker som metod för barns utveckling socialt och kognitivt i förskolan?

Detta är en C-uppsats från

Författare: Susanne Olsen; [2011]

Nyckelord: Läroplanen; Lärandeteorier; Social kompetens; Lekt;

Sammanfattning: Bakgrunden till mitt val är att jag bland annat haft drama som inriktning i förskolelärarprogrammet och det blevett ämne som jag blev positiv till och ville fördjupa mig mer om. Drama och barnböcker används oftatillsammans varför även barnböcker som metod och ämne togs med. Av egna erfarenheter under min praktik harjag inte upplevt att dessa metoder används i så stor omfattning. Varav jag blev nyfiken till att undersöka hur oftadessa metoder används på fler förskolor än de jag tidigare praktiserat på.Syftet var också att ta reda på genom teorier och forskning varför teori och praktik ibland skiljer sig åt iverkligheten och lyfta fram de förklaringar och orsaker som beskrivs ligga bakom dessa. Försöka ta reda på vadoch hur barn lär sig och vad barn anses kunna lära sig genom barnböcker och pedagogiskt drama. Få mer klarhetom vilka hinder som kan försvåra användandet av dessa metoder i förskoleverksamhetens pedagogiska arbete.Samt genom en egen undersökning försöka få reda på verksamheters användning av dessa metoder.Undersökningen gjordes på en barnverksamhetsåldersgrupps från 1- 6 år.Litteraturbakgrunden är indelad i sju områden: Den första handlar om teori och praktik, den andra om socialkompetens, den tredje om lekteorier, den fjärde om drama som metod, den femte om barnböckers mångfald, densjätte om pedagogisk dokumentation och den sjunde om beslut och verksamhetspedagogiska hinder.Forskningsmetoden anses både vara kvantitativ och kvalitativ. Då jag använde strukturerade enkätfrågor tillsamtliga respondenter med blandat öppna och bestämda svarsalternativ som formulerades utifrån mitt syfte.Undersökningen är begränsad och i liten skala med sex pedagoger. Samtals och enkät intervjuerna gjordes medtre pedagoger och enkätfrågeformulär sändes till och nedtecknades av de tre övriga pedagogerna.Resultaten visade att pedagogiska dramalekar och barnböcker anses av respondenter som viktiga metoder iverksamheten med effekter som berikar och utvecklar barns lärande. Båda metoderna används på förskolornamen flera respondenter önskade använda dessa oftare särskilt på småbarnsavdelningarna. Svårigheter för attanvända dessa metoder förklarades av pedagoger med att de yttre förutsättningarna är ett problem då de har storabarngrupper och för lite personal som även tidigare forskning kommit fram till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)