Informationens betydelse för patientens återhämtning i samband med ett kirurgiskt ingrepp

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Kirurgiska ingrepp sker varje dag i både slutenvård och öppenvård. När patienter genomgår ett kirurgiskt ingrepp krävs det förberedelser för att operationen ska bli så lyckad som möjligt. Ett flertal komponenter krävs för en lyckad operation och informationen i samband med ett kirurgiskt ingrepp är en väsentlig del. Tidigare forskning påvisar vikten av tillräcklig information, trots det upplever patienter att de får bristfällig information. Intresset för att genomföra studien väcktes då författarna själva erfarit vad bristfällig information kan göra för en patients hälsa. Allmän litteratur översikt användes som metod för studien och 13 artiklar granskades. Efter bearbetning av artiklarnas resultat växte tre huvudkategorier fram: samtal, delaktighet samt lidande. De fem underkategorier som växte fram var: tidpunkt för informationssamtal, ärlighet och förtroende, sjuksköterskans pedagogiska ansvar, empowerment samt vårdlidande - det onödiga lidandet. I litteraturöversiktens resultat beskrivs tidpunkten för informationssamtalet vara av vikt, en smidig återhämtning efter det kirurgiska ingreppet nås genom att sjuksköterskan hade ett pedagogiskt förhållningssätt i mötet med patienten samt att patienten gjordes delaktig. Patienter som inte upplevde att de var förberedda inför ingreppet kunde uppfatta återhämtningen som svårare än de patienter som upplevde att de var väl förberedda. Flera faktorer var således av vikt för att patienten skulle kunna nå en, för individen god hälsa i samband med ett kirurgiskt ingrepp. Framträdande resultat i litteraturöversikten belyser vikten av ett väl genomfört informationssamtal, samt att dialogen bidrar till att patienten kan återhämta sig smidigt och främjar upplevelsen av hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)