Förskolans material ur ett genusperspektiv : En kvalitativ studie om några förskolors val, placering och utrymme av material i lärmiljön, ur ett genusperspektiv.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Eklund Jessica; Sundberg Maria; [2017]

Nyckelord: Genus; barn; material;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att få kunskap samt skapa förståelse för hur några förskollärare tänker kring val och placering av könskodade material. Vidare är studiens syfte att få kunskap kring hur stort utrymme som ges könskodat material. Kvalitativa intervjuer samt observationer har använts som datainsamlingsmetod. Resultatet visar på att informanterna har olika syn på materialets betydelse. En viss omedvetenhet har visats gällande det material som finns på några förskolor. Slutsatsen blev att några förskollärare har ett medvetet förhållningssätt när det kommer till förskolans material men att materialet fortfarande till stor del är könskodad på några förskolor. Några av förskollärarna har inte medvetet valt att blanda materialet då det fortfarande är väldigt uppdelat när det kommer till könskodade material, vilket kan ses som ett hinder för att lyckas bryta rådande könsstereotypa mönster. Studien visar att störst utrymme ges till det som enligt forskning anses vara pojkleksaker

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)