Effekten av kundvärde på varumärkeslojalitet respektive köpintention : I ett showroom-sammanhang

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: I både Sverige och världen ökar handeln via internet för varje år. På grund av det tillkommer nya handelskanaler för att öka konkurrenskraften gentemot andra företag. Ett relativt nytt tillskott till marknaden är konceptet showroom. Med det menas att ett besök sker i en fysisk butik, där konsumenten kan prova, känna på eller se varan för att sedan göra själva köpet via internet. Forskningen kring vad som sker efter showroom-besöket är begränsat, det är där vår studie tar vid. Uppsatsens fokus ligger vid tre redan väl utforskade koncept men i ett nytt sammanhang. Det för att utreda vilken effekt konceptet kundvärde har på varumärkeslojalitet respektive köpintention. Som metod har en kvantitativ forskningsansats använts med en enkätundersökning. Vårt material och data är baserat på svar från 101 respondenter. Vår data har analyserats med hjälp av programmet SPSS genom regressionsanalyser och en medieringsanalys. Vårt resultat visar på att inom showrooms finns det en effekt mellan kundvärde och varumärkeslojalitet respektive köpintention men att det skiljer sig mellan dimensionerna av kundvärde. Den mellanliggande (medierande) variabeln kundengagemang leder stor del av den totala effekten i ett flertal relationer men påvisar också skillnader mellan respektive dimension av kundvärde. Studien har bidragit med ytterligare information kring tre stora koncept men framförallt är uppsatsen ett tillägg till den relativt nya handelskanalen – showroom. Föreliggande studie ger en insikt i hur två dimensioner av värde ger effekt på varumärkeslojalitet och köpintention. Tar även hänsyn till att relationerna är komplexa med inte enbart har en direkt effekt och adderarar en mellanliggande variabel baserat på tidigare teori.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)