Ett enhetligt SAS - Samspelet mellan vision, kultur & image
Sammanfattning: Ett enhetligt SAS – samspelet mellan vision, kultur & image Den 12 november 2012 gick Scandinavian Airlines ut till allmänheten med en sparplan som skulle hindra bolaget från att gå i konkurs. En stor kris hade utveck-lats, anställningar skulle tas bort och tillgångar skulle säljas. Krisen medförde ett stort medieutrymme och diskussionerna kring krisen var många, på traditionella medier såväl som på sociala medier. Både anställda och övriga intressenter var in-volverade i meningsutbyten och förhandlingar. Med Scandinavian Airlines krisen som fallstudie är syftet med denna studie är att undersöka, klargöra och analysera huruvida sociala medier i allmänhet, och Facebook i synnerhet, utmanar enhetlig-heten i ett varumärke. Med hjälp av en kvalitativ intervju, med kvinnan som an-svarar för sociala medier på företaget, textanalyser av Facebookinlägg och enkät-undersökningar nådde vi en slutsats. Studien påvisar att den viktigaste delen när det kommer till att bibehålla enhetlighet i ett varumärke, under en kris, är samspe-let mellan företagets strategiska vision, organisationskultur och företagets image.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)