Förebilda och utveckla teknik i gitarrundervisningen - strategier och förhållningssätt: En kvalitativ intervjustudie med fyra gitarrpedagoger från gymnasiets estetiska program

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka gitarrlärares val av strategier samt förhållningsätt till att utveckla och förebilda gitarrteknik i gitarrämnet på gymnasiet. Undersökningen har sin utgångspunkt i elgitarrundervisningen på det svenska gymnasiets estetiska program med inriktning musik. Som teoretisk bakgrund finns tidigare forskning, relaterad till olika aspekter av förebildandet som behandlas i studien. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod, där intervju har använts för datainsamling. Fyra gitarrpedagoger verksamma på olika musikestetiska program deltog i studien. Resultatet visar att dessa gitarrlärare i sitt förebildande möter en stor variation av genrer och tekniker, vilket innebär att gitarrlärarna ibland behöver välja olika strategier för att möta upp elevens önskemål. Studien visar även att gitarrlärarna använder olika strategier för att utveckla de speltekniska färdigheterna hos eleven, samt förebildar teknik med en lyhördhet inför den konstnärliga aspekten av ämnet genom att ge eleven flera alternativ på speltekniska lösningar. Studiens resultat diskuteras utifrån uppsatsens teoretiska bakgrund och tidigare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)