Metakognitiv medvetenhet och läsförståelse i ett andraspråk : En korrelationsstudie av vuxna inlärare av svenska som andraspråk

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Sambandet mellan hög studiebakgrund och högt resultat på läsförståelsetest – finns det? Hur ser det i så fall ut i förhållande till metakognition vid läsning? Dessa frågor är centrala i den här uppsatsen som berör grundläggande svenska som andraspråk för vuxna. Genom kvantitativ metod bestående av en enkät och ett läsförståelsetest har ett eventuellt samband mellan hög metakognitiv medvetenhet vid läsning och högt resultat på läsförståelsetest undersökts. Därutöver har även huruvida studiebakgrunden påverkar metakognitionen och läsförståelse kontrollerats. Resultatet visar att det inte går att statistiskt säkerställa ett samband mellan hög metakognitiv medvetenhet och högt resultat på läsförståelsetest, detta oavsett studiebakgrund. Däremot säkerställs sambandet mellan hög studiebakgrund och högt resultat på läsförståelsetest. Förklaringarna till resultatet återfinns i tidigare forskning rörande läsförståelse på andraspråket, metakognition vid läsning och studier på studiebakgrundens inverkan vid andraspråksinlärning i allmänhet och läs- och skrivutveckling i synnerhet. Hög studiebakgrund ger generellt hög läsförståelse på andraspråket. Detta kan bero på förmåga att välja effektiva strategier vid läsning såväl som ordinlärning, möjlighet till transfer från modersmålet, tillgång till goda läsförebilder, goda skriftspråks- och genrekunskaper och så vidare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)