Vaccinationsrelaterad rädsla hos flickor i samband med HPV- vaccination : En enkätstudie

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Forskning om stickrädda barn i elevhälsovården bedöms som otillräcklig, men betydelsefull då många vaccinationer sker i skolan. Syftet var att undersöka flickors upplevelser kring HPV- vaccination i elevhälsovården. Uppsatsstudien hade en mixad metod design och studien var baserad på enkätsvar från 14 flickor i årskurs fem och sex. Det kvantitativa resultatet visade att hälften av flickorna skattade sig som rädda i samband med HPV-vaccination och av dem skattade sig 42 % som livrädda. Upplevd smärta och rädslan för eventuell smärta var de faktorer flickorna uppgav skapade rädsla. Att ha en förälder och/eller en kompis med sig vid vaccinationen var enligt flickorna de viktigaste strategierna för att kunna minska deras rädsla. Det fanns en positiv korrelation mellan flickornas skattade rädsla och hur de upplevde att de inte kunde koncentrera sig på skolarbetet under hela veckan innan vaccination (r2=0,761; p=0,002). Det kvalitativa resultatet visade att flickorna upplevde starka fysiska och psykiska reaktioner såsom gråt, illamående, panik och stress, orsakade av rädsla inför, under och efter vaccinationen. Då elevhälsvårdens övergripande mål handlar om att förebygga både fysisk och psykisk ohälsa för barn och ungdomar är det viktigt att belysa problematiken med stickrädsla. Sammanfattningsvis behövs vidare forskning genomföras. Detta för att bättre kunna förstå hur omfattande stickrädsla är bland skolelever och för att sätta elevernas perspektiv i fokus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)