Rollen som verksamhetscontroller i statliga myndigheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: I problemdiskussionen lyfts att litteraturen och forskningen utgår från att en controller är en ekonom som arbetar med ekonomistyrning. Enligt min erfarenhet stämmer inte detta för verksamhetscontrollers i statliga myndigheter. Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen om rollen som verksamhetscontroller i statliga myndigheter. Forskningsfrågorna är vilka krav ställer myndigheterna vid rekrytering av verksamhetscontrollers och hur beskriver de arbetsuppgifterna? Vad innehåller tertialuppföljningarna? Metoden har varit att genom en diskursanalys studera innehållet i tertialuppföljning på Socialstyrelsen, Statens institutionsstyrelse och Tullverket. Dessutom har myndigheternas rekryteringsannonser som avser verksamhetscontroller analyserats. Slutsatsen är att arbetsuppgifterna för verksamhetcontrollers på myndighetsnivå är likartade och det ingår inte ekonomiska arbetsuppgifter. De förefaller dock ha olika mandat. Arbetsuppgifterna på avdelnings-/ kompetenscenternivå skiljer sig mellan och inom myndigheterna och inte heller dessa verksamhetscontrollers har ekonomiska arbetsuppgifter. Kraven som ställs på utbildning och erfarenhet har stor spännvidd och ibland har man krav på att den sökande ska ha ekonomisk bakgrund. Min slutsats är att rollen som verksamhetscontroller på avdelnings-/ kompetenscenternivå är under utveckling och att rollen på myndighetsnivå är tydligare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)