HANTVERK OCH FÖRSÄLJNING – EN STUDIE OM ATT UTVECKLA ARBETSPLATSFÖRLAGT LÄRANDE I FLORISTUTBILDNING

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Studiens syfte är att skapa förståelse för vad som möjliggör och begränsar floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband med arbetsplatsförlagt lärande. Detta för att bättre kunna arrangera undervisningen så att elevers lärande av yrkeskunskaper synliggörs och blir möjliga att bedöma. Aktionsforskning är studiens teoretiska grund. Aktionsforskning hör hemma inom den praktiknära forskningen och utgår från professionens egna frågor. Aktionsforskning kan beskrivas som en kritisk samhällsvetenskap med målet att förändra för att förbättra (Kalleberg, 1992). Teorin om praktikarkitekturer har använts för att förstå och tolka vad som händer i en viss praktik och hur specifika arrangemang hindrar och möjliggör praktikens utveckling (Kemmis, m.fl., 2014). Aktionsforskning har även använts som metod. Aktioner har genomförts i syfte att förstå, förändra och förbättra praktiken. I lärarlagets gemensamma reflektioner har förståelsen för praktiken förändrats och nya aktioner har genomförts. Aktionsforskning är i sammanhanget reflektiv, kommunikativ, konstruktivistisk samt tolknings- och handlingsinriktad (Kemmis, m.fl., 2014). Övriga metoder som har använts för insamling av datamaterial är loggbok,trepartssamtal, skriftliga reflektioner samt fokusgruppintervju. Resultatet visar att yrkeskunnandet försäljning och service inom floristyrket inte är verbaliserat på skolan, och därmed svårt att synliggöra för eleverna. Det framkommer att floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband med arbetsplatsförlagt lärande påverkas av lärarlagets utvecklingsarbete. Resultatet visar hur olika lärandepraktiker i skolan och på arbetsplatserna formar varandra, såsom elevers utveckling och lärande, lärares professionella lärande och skolledning. I de olika lärandepraktiker som framkommit, framträder relationen mellanhandledare och elev som både hinder och möjlighet för elevens utvecklande avyrkeskunnandet försäljning och service.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)