Vilka hållbarhetsdiskurser går att identifiera hos fem olika företag inom verkstadsbranschen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Marika Danielsson; Richen Magbanua Calunod; [2016-05-11]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Frågeställningen som leder denna uppsats är vilka diskurser kring hållbarhet som går att utläsa i hållbarhetsredovisningarna från fem olika företag inom verkstadsbranschen. Syftet med studien är att kartlägga hållbarhetsdiskurserna samt i och med det se hur företagen tolkar hållbarhetsbegreppet utifrån konstruktionen av deras argument. För att utföra detta använder studien en metod som grundar sig i Marianne Winther Jørgensen och Louise Phillips diskursteori för att analysera diskurserna. Diskursteorin som används baseras i stor del på tolkningen av ord som binds samman, ges mening och bildar en diskurs. Utöver diskursteorin kopplas forskning och teorier från andra forskare till empirin för att få en övergripande bild av de i analysen identifierade diskurserna. Analysen baseras på utdrag ur hållbarhetsredovisningarna och med hjälp av metoden identifieras ord, sedan sammansätts de till en helhet och tolkas. På så sätt har vi lyckats identifiera fyra olika hållbarhetsdiskurser. Diskurserna som identifieras i analysen är: 1. Innovatören; driven av innovation och utveckling 2. Ekonomen; motiverad av ekonomisk vinst och strategiska fördelar 3. Superhjälten; värderar ansvar, hjälpsamhet och framhäver sina egna förmågor 4. Vårdaren; är engagerad och bryr sig om, visar omtanke i hållbarhetsarbetet Studiens bidrar med att belysa hur hållbarhetsdiskurserna ser ut utifrån företags externa kommunikation. Diskurserna hjälper att se hur företagen vill framstå gällande hållbarhet. Dessutom gör diskursanalysen oss medvetna om våra uppfattningar om hållbarhet, vilket gör att vi kan ta ställning till resultaten av studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)