Visualisering av datafusionsbaserat störskydd : - För tillämpningar i civil flygledning vid avsiktlig radarstörning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för datavetenskap

Författare: Michael Ilestrand; [2007]

Nyckelord: Visualisering; datafusion; radarstörningar;

Sammanfattning: Idag finns det ett flertal sätt att störa en radar, med vilket man kan uppnå olika mål. Till exempel kan man skapa kaos med så kallad mättad störning då den åstadkommer ett stort antal falska radarmålspår. Det går också att förvirra flygledningen genom att använda så kallad vilseledande störning som kan skapa falskmål som beter sig precis som riktiga flygplan. I militära sammanhang är man van att tänka i dessa banor och förväntar sig att utsättas för störningar. I civila tillämpningar förväntar man sig inte att få sin radar störd och har därmed inga rutiner för att hantera en sådan störning. Denna svaghet skulle kunna användas av t.ex. terrorister som en del eller helhet av en större operation. En lösning på detta problem vore att använda datafusion på målspår från flera olika radarstationer för att filtrera bort störningarna. Då radarstationer drabbas olika när en störning appliceras kan störningarna sorteras bort då datafusion jämför likheter mellan målspåren. Målspåren som skapas av störningarna skiljer sig mellan radarstationerna medan de riktiga flygplanens målspår har lika egenskaper oavsett radarstation. Datafusionen fusionerar de målspår som har överensstämmelse mellan de olika radarstationerna medan de övriga målspåren ignoreras. Syftet med detta examensarbete har varit att visualisera vilka problem som dessa radarstörningar kan orsaka för flygledningen samt hur dessa kan lösas med datafusion av olika radarstationers målspår. Denna uppgift kan delas upp i två huvuddelar. Dels behöver en demonstrator utvecklas som kan visualisera radarstörningarna och datafusionen och dels så behöver ett par visualiserbara scenarion bestämmas. Ett distribuerat simuleringssystem utvecklat av FOI har använts som en grund till denna demonstrator och utvecklats för att kunna visualisera radarstörningarna och datafusionen. För att få underlag till de scenarion som skulle visualiseras har en intervju gjorts med Luftfartsverket, där förutsättningarna för ett sådant scenario diskuterades. Vidare har en litteraturstudie kring grafisk presentation gjorts inför designandet av demonstratorn. För att få återkoppling på demonstratorn genomfördes även ett test med Luftfartsverket där de via mejl fick svara på frågor kring två bifogade filmatiseringar. Detta examensarbete har resulterat i en prototyp till en demonstrator med två simulerbara scenarion. Dessa scenarion har filmatiserats för att vara mer lätthanterliga vid presentationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)