En karriärresa till det nya : Om utrikes födda och deras inre hinder, möjligheter och brytpunkter i karriären

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Utrikes föddas möjlighet till ett etablerat karriärliv i Sverige är ett återkommande ämne i olika kartläggande rapporter, statistiska analyser och forskningsartiklar. Forskning visar att tidigare kunskaper som individen tillägnat sig i ett annat land kan möjligen erkännas i Sverige om individen investerar i nya former av kapital. Dessa studier lyfter mest positiva berättelser och betonar betydelse av att tolka karriärutveckling inte bara i termer av etnicitet,migration och kulturella skillnader utan som en del av individernas större narrativ om deras framgång i det nya svenska sammanhanget. Syftet med denna studie är att se hur utrikesfödda som kommer från samma land och således från samma kulturella kontext och som flyttar till Sverige som vuxna ser på sin karriärutveckling i det nya landet. Metoden som valts för denna studie är semistrukturerade intervjuer som också har inslag av livsberättelser. Intervjuerna analyserades med hjälp av Hodkinson och Sparkes Careership-teori och olika teoretiska begrepp kring kapitalets betydelse som tidigare forskning har funnit stöd i. Tematisk analys valdes för att redogöra och analysera studiens resultat. Resultaten visade att intervjupersonernas resa i Sverige möts både av hinder och möjligheter. Analysen tyder påatt det som däremot leder till hållbara karriärer och som egentligen kan omvandla möjliga hinder till möjligheter är människornas investering i nya kunskaper. För att gå igenom de olika brytpunkterna och hantera dem på bästa möjliga sätt intar individen ett pragmatiskt rationellt förhållningssätt. Undersökningen belyser betydelsen av att se utrikes föddaskarriärutveckling inte i termer av enstaka faktorer utan som ett kontinuerligt samspel mellan individens ständiga försök och det nya landets samhälleliga kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)