Så påverkas studenter under Covid-19 : En kvalitativ studie om hur högskolestudenter uppfattar att distansundervisningen under Covid-19 pandemin påverkar deras studievillkor

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Sedan december 2019 har samhället kommit att förändras på grund av Covid-19 pandemin. Den snabba smittspridningen förändra ett helt globalt samhälle och den 20 mars 2020 förflyttades all högskoleundervisning belägen på campus till undervisning på distans i Sverige. Detta kom att innebära en förändring för högskolestudenter och deras förutsättningar för goda studievillkor. Syftet med studien var att undersöka hur högskolestudenter uppfattar att omställningen från campusundervisning till distansundervisning under Covid-19 pandemin har påverkat deras studievillkor. En kvalitativ metod valdes för att besvara studiens syfte. Insamling av data skedde med hjälp av semistrukturerade intervjuer och urvalet av intervjupersoner var målstyrt. Intervjupersonerna bestod av sex högskolestuderande, vars campusundervisning omvandlats till distansundervisning. Materialet som samlades in analyserades med en kvalitativ manifest innehållsanalys.  Resultatet påvisade att högskolestudenterna uppfattade att den snabba omställningen lett till försämrade studievillkor. Det uteblivna stödet av lärare och annan administrativ personal har lett till försämrad motivation till studierna på distans. Den snabba förändringen har lett till försämrade relationer studenter emellan som lett till försämrad samhörighet och delaktighet. Vidare visar resultatet att digitala verktyg är av stor betydelse vid undervisning på distans. Slutsatsen är att högskolestudenterna uppfattar att omställningen från campusundervisning till distansundervisning under Covid-19 pandemin har lett till försämrade studievillkor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)