Konflikthantering i organisationer"Det handlar om sunt förnuft"En kvalitativ studie om hur chefer hanterar konflikter på arbetsplatser

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

Sammanfattning: SAMMANFATTNING   Vi har valt att undersöka konflikthantering inom organisationer. Syftet med denna studie är att undersöka hur cheferna hanterar konflikter inom organisationen och hur de upplever detta. Vi menar att detta är ett understuderat ämne som av många olika orsaker bör lyftas fram och undersökas närmre. Konflikter kan få stora ekonomiska konsekvenser exempelvis genom minskad arbetsprestation, sjukskrivningar och så vidare. Konflikter kan också få slitsamma konsekvenser känslomässigt och psykiskt. Konflikter är något som i olika grader förekommer dagligen varför ämnet i allra högsta grad är aktuellt. Det är något alla är inblandade i och som de flesta tycker är obehagligt att hamna i, vår uppfattning är att det kan bero på att få vet hur konflikter bör hanteras och varför de uppstår. Något av det mest anmärkningsvärda i våra resultat var hur lågt stöd som fanns för några av cheferna i dessa frågor. De förväntades veta hur de skulle lösa konflikterna helt själva. Detta visar enligt oss på behovet av större kunskap på området.   Vi har intervjuat chefer från olika organisationer och utifrån deras upplevelse analyserat hur de agerat i dessa, för att se om vi kan identifiera de konflikthanteringsstrategier de har använt för att lösa konflikten. Vi har också analyserat vilka konsekvenser konflikten fått samt hur cheferna arbetade förebyggande mot att konflikter skulle uppstå. I den teoretiska referensramens första del redogörs för begreppet konflikt samt omkringliggande råden. I den andra delen är de teoretiska inslagen mer specifikt inriktade med områden som; konflikter inom organisationer,  identifiering av olika typer av konflikter, konflikthanteringsstrategier, makt samt kommunikation och ledarstilar.   I våra resultat har vi sett att chefer fäster stor vikt vid själva kommunikationen mellan sig och medarbetarna men också hur de har fokus på hur deras medarbetare för sina dialoger sinsemellan. Vi har sett att några av våra informanter inledningsvis avvaktar vid konflikter för att sedan ingripa om konflikten fortsätter. Dessa konflikter påverkade både medarbetare och chefers välmående. Vi har också sett att några av konflikterna har fått konsekvenser i form av att inblandade medarbetare inte får lönehöjningar vid löneutvecklingssamtal och att medarbetaren i vissa fall fått byta arbetsuppgifter till andra uppdrag med tydligare ramar för utförandet.   Att gå olika vägar för att avsluta anställningen var en av de konflikthanteringsstrategier vi kunde se. Exempel på förebyggande arbete för att motverka uppkomst av konflikter var: rekrytera medarbetare som passade i arbetsgruppen och samtala regelbundet med medarbetarna. Nyckelord: Konflikt, konflikthantering, kommunikation, chef, social interaktion

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)