Mid-market eller stuck in the middle

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Mid-market eller Stuck in the middle - Hur viktigt är det att välja mellan kostnadsledarskap och differentiering? Seminariedatum: 2012-06-01 Ämne/Kurs: FEKH95, Företagsekonomi, Kandidatuppsats, Strategic Management Författare: Anders Rüdow Fors, David Elvin, Pelle Högnelid Handledare: Niklas Hallberg Nyckelord: Generiska strategier, Stuck in the middle, Mellanmarknadsposition, dagligvarubranschen, stormarknader Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur företagets lönsamhet påverkas av företagets grad av generisk strategi Metod: En kvantitativ fallstudie baserad på mönstermatchning. Insamling av primärdata genom strukturerade observationer och strukturerade intervjuer. Kompletterande sekundärdata från årsredovisningar och offentlig information. Teoretisk referensram: Mått på lönsamhet genom redovisningsmått, kompletterande mått samt icke finansiella mått. Generiska strategier, kostnadsstrategi, differentieringsstrategi, fokusstrategi, avvägning, mellanmarknadsposition samt stuck in the middle. Empiri: Insamling av data genom strukturerade intervjuer och strukturerade observationer på stormarknader och över telefon. Slutsats: Tydliga strategiska val kan ge lönsamhet oavsett grad av generisk strategi. Graden av generisk strategi är bara en del av förklaringen bakom ett företags lönsamhet. Högre grad av generisk strategi behöver inte automatiskt leda till högre lönsamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)