Caminando hacia la competencia intercultural - Un análisis comparativo de manuales suecos de ELE

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

Författare: Nathalie Choi Andersson; [2021-08-06]

Nyckelord: Spanska; lärande; Spanish; learning;

Sammanfattning: Såväl europeiska som svenska riktlinjer för undervisning i främmande språk understryker idag vikten vid att främja interkulturell kompetens hos elever. Eftersom språk och kultur är odelbara, sker en automatisk kulturell förmedling genom språkundervisningen och de material som används. Ett vanligt förekommande språkdidaktiskt material är textböcker, och det är därigenom av väsentlighet att examinera deras innehåll. Syftet med föreliggande kvalitativa studie är således att komparera representationen av det kulturella innehållet i textböcker från tre olika decennier (1984, 1993 respektive 2012) och undersöka huruvida de kulturella inslagen inrymmer potential för att utveckla interkulturellt kompetenta elever, samt om en förändring i det interkulturella förhållningssättet skett i de aktuella läroböckerna över tid. Med hermeneutisk teori som utgångspunkt har en tematisk analys genomförts av tre relativt kontemporära svenska textböcker i spanska som främmande språk på nybörjarnivå. Relevanta data har valts ut och analyserats för att därefter kategoriseras och jämföras. Resultaten visar att en viss förändring av det kulturella innehållet skett över tid, bland annat genom ett ökat multikulturellt förhållningssätt. Potentialen att främja interkulturell kompetens är däremot genomgående liten. Det beror bland annat på en påtaglig kulturell hierarki och på att kulturella aspekter framställs informativt, enhetligt och generaliserande. Den interkulturella kompetensens betydelse och aktualitet återspeglas med andra ord inte i de examinerade didaktiska materialen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)