Kapaciteten avvärmebehandlingsugnen somanvänds vid fabriksskarvning

Detta är en M1-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för maskinteknik

Sammanfattning: Värmebehandlingsugnen som används för avgasning av fabriksskarvar på NKT upplevs inte fungera som den ska. Ugnen körs ofta på maximal värmeeffekt utan att komma upp till måltemperaturen. En studie har därför genomförts för att upptäcka brister i konstruktionen för att ge underlag till NKT så en bedömning kan göras om de nuvarande värmebehandlingsugnarna kan modifieras eller om nya behöver köpas in. För att skapa struktur efterföljdes arbetet enligt en Stage-Gate-modell. Arbetet inledde med insamling om hur och varför värmebehandlingsugnen används. Därefter bestämdes det att temperaturmätningar skulle utföras som lades upp i en testplan. Utifrån den testplanen genomfördes en mängd olika mätningar med olika villkor som skulle besvara värmekapaciteten hos ugnen. Kompletterande beräkningar gjordes för varje mätning. De resulterande diagrammen visade hur ugnen reagerade utefter de olika villkoren. Temperaturen har normaliserats så att måltemperaturen visas som 1. När omgivningstemperaturen sjönk under 0,12 orkade inte värmebehandlingsugnen hålla måltemperaturen längre. Ett maximalt luftflöde jämfört med ett halverat var bättre. Med halverat luftflöde började ugnen aldrig att reglera temperaturen alltså den orkade inte hålla måltemperaturen på samma sätt. Att lägga på extra isolering på hjälpte ugnen att klara en omgivningstemperatur ner till 0,06. Beräkningarna som gjordes visade att en kort stund efter uppstart hade värmebehandlingsugnen en värmeeffekt på 120–180 W teoretiskt och 200–280 praktiskt. Det teoretiska värdet blev väldigt lågt på grund av den beräknade värmeövergångskoefficienten. En tidskonstant togs fram för att beskriva uppvärmningskurvan (temperatur mot tid) för varje mätning. Många brister kunde identifieras som har orsakat resultaten. Luftvärmaren reglerar långsamt och givaren som den reglerar temperaturen efter visar fel vilket den gör för att den är felplacerad. Slangarna är böjda vilket hindrar optimalt luftflöde och de läcker mycket värme. Tätningen i mynningarna görs olika varje gång vilket leder till olika mängd utflöde av luft för varje gång den körs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)