Betydelsen av likes och followers : en jämförelse mellan tre huvudstäders turistbyråer och deras marknadsföringsstrategier på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Internet har i jämförelse med andra kommunikationskanaler som TV och radio vuxit fram väldigt fort, och en utveckling av detta är sociala medier, där interaktion och kommunikation är två viktiga ledord. För turismföretag kan dessa plattformar fylla en marknadsföringsfunktion, om de används på rätt sätt, och i bästa fall skulle de också kunna hjälpa turistbyråer att attrahera fler gästnätter till sina städer. Syftet med denna uppsats är att jämföra hur de tre skandinaviska huvudstädernas turistbyråer marknadsför sig via sociala medier mot turister och se vilka förväntningar de har för det framtida användandet av dessa plattformar. Anställda på de tre olika turistbyråerna har intervjuats för att få höra om deras erfarenheter med användandet av sociala medier, och i detta fall just Facebook och Twitter. Vi har även intervjuat en expert på sociala medier för att se om det finns något sätt som är mer effektivt vid marknadsföring via dessa. Utöver det har vi undersökt hur de tre turistbyråerna marknadsför sig på Facebook och Twitter och om antalet likes och followers har något att säga när det gäller att attrahera fler besökare. Tidigare forskning och det empiriska materialet indikerar att det är viktigt att hänga med i utvecklingen av de sociala medierna, och att man måste veta hur man marknadsför sig på rätt sätt. Annars kan det lätt leda till ett misslyckande, då både positiva och negativa nyheter flödar i hög hastighet på internet. Dock är vi i ett för tidigt stadium i utvecklingen av sociala medier för att kunna se om användandet av dessa konkret har bidragit till en ökning av gästnätter för de skandinaviska huvudstäderna. Vi är i alla fall säkra på att det inom en snar framtid kommer att kunna vara avgörande för dessa företag att finnas online, för att just attrahera fler besökare, även om aktiviteten bör genomföras med en medvetenhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)