Utvecklarens förutsättningar för säkerställande av tillgänglig webb

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Det har sedan 2019 varit lagkrav att offentliga webbplatser i Sverige skall uppfylla viss nivå av digital tillgänglighet. När den här studien publiceras ska ytterligare EU-direktiv bli nationell lag, vilket kommer att innebära att även privata aktörer berörs av motsvarande krav, däribland banktjänster och e-handeln. Detta kommer att innebära ökade krav som leverantörer och deras utvecklare behöver kunna möta.  Målen med studien är att skapa en medvetenhet om digital tillgänglighet och tydliggöra, utifrån utvecklarens perspektiv, hur man arbetar för att uppnå denna grad av tillgänglighet och vad som behövs för att mer effektivt tillämpa digital tillgänglighet.  För att åstadkomma detta har en kvalitativ intervjustudie genomförts. Totalt åtta intervjuer har genomförts, som sedan har transkriberats och tematiserats i resultatavsnittet. En induktiv tematisk analys är genomförd utifrån forskningsfrågorna. Den jämför tidigare resultat mot utfall från undersökningen och visar tydligt på likheter men även skillnader och nya upptäckter. Av undersökningen framgår att utvecklare har tillgång till utvärderingsverktyg och riktlinjer som ger ett gott stöd i arbetet, men att ansvaret ofta ligger på enskilda utvecklare snarare än på verksamheten som helhet. Detta är en av de största utmaningarna, tillsammans med att det fortfarande utvecklas otillgängligt parallellt och att tidspress gör att tillgänglighet kan prioriteras ned. Respondenterna är dock överens om att det inte tar längre tid att utveckla tillgängligt än otillgängligt, förutsatt att det tas i beaktande från början. Framgångsfaktorer i arbetet är att sälja in tillgänglighet till kunden, att arbeta strukturerat med kunskapsdelning och att dokumentera lösningar för att spara tid. Utöver detta framgår att tillgänglighetsfrågan skulle vinna på att ägarskapet lyfts till en högre beslutsnivå och kompetensen breddas i leverantörens organisation, samt att utvecklare får tillgång till specialistkompetens och användartester som stöd i arbetet. En grundkunskap om tillgänglighet skulle kunna inkluderas i webbutvecklingsutbildningar i större utsträckning, och en utökning av lagkraven skulle kunna skapa ytterligare incitament hos kunden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)