Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningDenna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellankvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt riskerar att falla mellanstolarna däribland genus och jämställdhet. De är frågor som ofta kopplas till kvinnor, men vi har valt att angripaproblematiken utifrån gymnasiekillars funderingar. Pojkarnas perspektiv är relevant i debatten, samtidigt som det ärviktigt att öka deras medvetenhet i ämnet. Det här har vi valt att angripa med hjälp av två frågeställningar:Hur resonerar killar på gymnasiet om olika ideal och uttryck av manlighet, till exempel i fråga om normer?Vad uttrycker gymnasiekillarna för syn på jämställdhet mellan kvinnor och män i samhället idag och i framtiden?För att kunna besvara de här frågorna har vi valt att genomföra kvalitativa fokusgruppsintervjuer med killar på engymnasieskola i Västra Götalandsregionen. Efter intervjuerna transkriberades det inspelade materialet, och det varsedan detta material som analyserades.I resultatet framkommer att eleverna i flera fall har en tydlig åsikt gällande vad som är manligt och vad som ärkvinnligt. Gymnasiekillarna är medvetna om olika tankar kring kön och genus, men det verkar finnas en skillnad mellanhur de samtalar inom kompisgrupper och hur de samtalar med utomstående. Inom grupperna finns det en merkönsstereotyp uppdelning. Eleverna är medvetna om skolans värdegrund, men den har inte lyckats påverka dem full ut.Arbetet med värdegrunden är viktigt, men komplext. Skolan behöver fortsätta jobba med att både gestalta och förmedlajämställdheten, så att det inte blir ett ämne som bara finns på papper utan blir ett levande mål som präglar skolan och desom verkar i den.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)