Uppfattning om ämnen och den pedagogiska utmaningen En studie om gymnasieelevers och lärarens syn på olika ämnen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Nathalie Falinski; Liana Sjölund; Pernilla Isacson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ett problemområde som vi upptäckte på våra VFU-skolor var att vissa ämnen värderas olika.Framför allt märkte vi att de estetiska lärarna inte prioriterades lika mycket som andraämneslärare. Vi ville därför undersöka uppfattningar om olika ämnen på gymnasiet och ävendiskutera vilka implikationer dessa uppfattningar kan ha i den pedagogiska uppgiften. Därmedställde vi följande frågor: Hur uppfattar elever och lärare olika ämnen? Tillskrivs några ämnenhögre status än andra? Vilken betydelse kan elevers och lärares uppfattningar ha för denpedagogiska verksamheten?För att få svar på dessa frågor delade vi ut enkäter till elever på våra två VFU-skolor samtintervjuade 12 lärare och en rektor. Sedan sammanställde vi svaren i tabeller.Vårt resultat visar att både elever och lärare värderar ämnen olika, vilket vi ville undersöka. Vifann även att de ämnen som eleverna värderar som roliga inte är de som de värderar som viktiga.Således behöver vissa ämnen i skolan lyftas upp. För att lyckas med detta behövs det kontinuerliguppdatering i alla ämnen. Alla pedagoger behöver också förstå att estetisk verksamhet är viktigoch ska prägla alla skolämnen. Lärare behöver således jobba med att se till helheten och att fåeleverna att förstå denna helhet.Sökord: uppfattning, ämnen, inlärning, status, intressantFörordVi är tre tjejer som har jobbat tillsammans med detta examensarbete. Det har varit väldigt roligtatt bolla idéer sinsemellan. Om en av oss har varit dålig eller indisponibel har det alltid funnitsnågon att diskutera med och att använda som bollplank. Oftast har vi alla tre varit samlade ochgemensamt arbetat fram texten. Ibland har vi jobbat själva på olika delar, men i så fall ständigt idialog med de andra två. Vi tycker att vi har kompletterat varandra mycket bra, både psykiskt ochintellektuellt, i synnerhet på grund av att vi har olika ämnenskunskaper och bakgrunder. Vi harlärt oss mycket tillsammans och av varandra. Det spelar ingen roll vem som har gjort vad; vi haralltid känt oss som ett team och en enhet. En person kan aldrig vara perfekt, men ett team kan det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)