Utvärdering av nytt testmaterial för screening av räknesvårigheter hos grundskoleelever, årskurs 4-6

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Det finns få testmaterial som har anknytning till den senaste forskningen angående relationen mellan symbolisk mängduppfattning och räkneförmågan. Föreliggande studies primära syfte var att utvärdera validitet och reliabilitet hos testmaterialet ”Diagnostiskt Test av Siffror och Aritmetik”. Materialet består av tre deltest och innefattar en sådan anknytning. Det sekundära syftet var att ta fram normer för instrumentet. I studien deltog 153 elever i grundskolan årskurs 4–6. Självskattningens ena subskala hade en god intern konsistens. Test-retest visade på acceptabel korrelation för deltesterna gällande symbolisk mängduppfattning och aritmetik. Vid jämförelse av testresultat mellan de klassificeringsgrupper som skapats av lärare påvisades en övergripande god korrespondens. Studien kunde också bekräfta att det fanns en stark korrelation mellan dessa två deltest. Normativa data för årskurs 4–6 togs fram. Slutsatsen blev att instrumentet har fått en första utvärdering och är, med vissa justeringar, redo för vidare prövning. Fler test material med liknande in-riktning efterfrågas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)