Employer branding i praktiken och dess påverkan på företagskultur

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om hur organisationer använder employer branding i praktiken och i synnerhet hur detta praktiska arbete påverkar kulturen i organisationerna. Fyra olika organisationer har studerats, Tullverket, Västra Götalandsregionen, Oddwork och Polestar. Dessa organisationers praktiska arbete med employer branding och dess påverkan på företagskulturen har analyserats med hjälp av ett teoretiskt ramverk bestående av Foucaults bok Övervakning och straff, en artikel av Power om kontroll och mätning samt en artikel av Tajfel om social identifikation samt tidigare studier av employer branding och företagskultur. Forskning har bedrivits i form av en kvalitativ flerfallsstudie. Uppsatsens huvudsakliga slutsats är att arbetet med employer branding i de studerade organisationerna påverkar deras kultur och att koncepten är tätt sammanlänkade men att den påverkan employer branding har på kulturen varierar mellan organisationerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)