Öppna Gränser : En förskola för utforskande anpassad efter olika typer av lek

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Linnea Legefors; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det finns ett samspel mellan barns lärande och den fysiska miljön. Jag tror därför att det är viktigt att skapa lekfulla miljöer, där barn inspireras till olika typer av verksamheter och handlingar, till utforskande och upptäckande. Rum som barnen själva får ta i anspråk. Barn leker också på olika sätt. Dels finns det lekar som kräver större rum för rörelse och interaktion. Här är det viktigt med plats för friare lekar och höjden i taket kan vara högre. Rummen kan öppnas upp mot det fria, utomhus och ljuset kan vara mer direkt utan att störa i leken. En transparent fasad som ligger utanpå byggnaden ger upphov till skuggor inne i rummet och skapar spännande ljusspel i de öppna rummen som ska stimulera barnen och inspirera till lek och utforskande. Samtidigt som rummet öppnar upp sig utåt mot det fria så skapar fasaden en transparent hinna mellan barnens lek och det som pågår utanför. Det finns också de lekar som kräver mer koncentration för individuellt lärande och utveckling, rum där barnen kan leka ostört med minsta möjliga avbrott i leken. Här behöver rummen vara mindre och lägre i tak med ljuddämpande material för att sänka ljudvolymen, dessa rum bör istället sluta sig och få in ljus från en innergård som inte kan störa. Innergården skapar möjligheter för barnen att komma ut till gården och inhämta material såsom löv på hösten, snö på vintern och när det regnar kan vatten insamlas för vattenlekar.  Genom atriumet får barnen möjlighet till ett kreativt skapade och att följa de olika årstiderna .

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)