Kan elevers koncentration och matematiska prestation förbättras med fysisk aktivitet? : En kvantitativ studie med elever i årskurs 4

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Denna studie vill pröva hypotesen att fysisk aktivitet ger positiva effekter på elevers koncentration och matematiska prestation. Hypotesen testades kvantitativt genom en kvasiexperimentell design i årskurs 4. Data från 17 elever i en kontrollgrupp och 20 elever i en experimentgrupp användes. Försöket genomfördes under två veckor med totalt sex lektioner i vardera grupp. I studien mättes två parametrar, koncentration via självskattning och matematisk prestation genom att eleverna beräknade multiplikationsuppgifter under två minuter. Mätningar genomfördes precis i början av lektionen och precis vid slutet av lektionen. Inför varje lektion utförde experimentgruppen fysisk aktivitet under tre minuter till en dansvideo. Data från studien visade att elever självskattade sin koncentration högre i slutet av lektionen i jämförelse med i början av lektionen. Koncentrationen och prestationen i matematik ökade i båda grupperna men båda delarna ökade mest i experimentgruppen. Skillnaden är dock väldigt liten mellan grupperna. För experimentgruppen är ökningen i prestationen i genomsnitt strax under en halv uppgift mer i omfattning av två minuter. Skillnaderna mellan grupperna testades med statistiska metoder (t-test), men ingen statistisk signifikant skillnad kunde noteras. I diskussionen diskuteras faktorer som kan ligga till grund för studiens resultat.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)