Små fiskar fastnar också i nätet : En studie om hur små e-handlare kan konkurrera på Internet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Bakgrund: De första Internetbaserade butikerna öppnade i mitten av 1990-talet och Internethandeln har sedan dess vuxit kraftigt. Den snabba tekniska utvecklingen har gjort att många svenska små e-handelsföretag har kunnat ta steget ut på en global marknad. Dock uppger hälften av alla svenska e-handlare att konkurrensen från utlandet har ökat på den svenska e-handelsmarknaden på grund av att e-handeln blivit allt mer global. Syfte: Vårt syfte är att undersöka och skapa förståelse för hur små e-handelsföretag arbetar för att kunna konkurrera på marknaden. Speciellt med tanke på att allt fler aktörer vill ta del av den stora andel kunder som Internets globalisering har medfört. Metod: Uppsatsen har en induktiv ansats och grundar sig i en kvalitativ forskningsmetod. Vi har genomfört sex stycken intervjuer med personer som arbetar och driver en e-handel på Internet. Vi har analyserat och kopplat vår empiri till vår teoretiska referensram. Slutsatser: Vi har genom arbetets gång uppmärksammat att kunskap och tid är viktigare resurser än pengar, speciellt i ett tidigt skede. Då en småföretagare inte besitter tillräcklig kunskap bör denne ta hjälp av externa företag. Fokus bör istället ligga på det ägaren redan kan och är duktig på. Vidare har vi noterat att småföretagare vinner mycket på att arbeta inom smala nischmarknader och konkurrensfördelar skapas således via produktkunskap och servicekvalitet. Internets enorma potential att nå ut till många människor gör att ingen nisch är för liten. Noterbart är också att en hemsida som är tydlig, enkel och förtroendegivande kan leda till att företaget kan verka vara större än vad det egentligen är. Vidare forskning: Det hade varit intressant att fortsätta vår process med att undersöka företag som redan tagit ett ytterligare steg i utvecklingen och vuxit sig allt större. Vi anser att det hade varit intressant att se hur de bar sig åt för att gå från en liten e-handel till en större.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)