Elevinflytande : Svårighet eller möjlighet? En intervjustudie om elevers och lärares uppfattningar om elevinflytande

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs innebörden av begreppet elevinflytandet och läsaren får en bild av vadsom står i styrdokumenten vad gäller elevinflytande. Det redogörs för olika perspektiv påvilka möjligheter respektive svårigheter som kan finnas i arbetet kring elevinflytande iundervisningen.SYFTE:Att undersöka elevers och lärares uppfattningar på elevers inflytande över undervisningen iämnet svenska och se om de stämmer överens med varandra. Att se vilka möjligheterrespektive svårigheter som kan finnas med arbetet kring elevinflytande.METOD:Sex olika skolor i Västra Götaland valdes ut och med intervju som redskap utfördes sexfokusintervjuer med lärare i svenska och sex fokusintervjuer med elever. Intervjuerna hargenomförts i grupper med två till sex medverkande i varje grupp. Vi har kategoriseratresultaten i; definition, betydelse, svårigheter och möjligheter, form och innehåll, viljan attvara med och påverka eller skönt att slippa?RESULTAT:Resultatet visar att lärare och elever är eniga i sina svar. Elevinflytande är ett mångtydigtbegrepp som innebär både svårigheter och möjligheter. Faktorer som nämns som svårigheterär tidsbrist och problematiska gruppsammansättningar, både vad gäller storlek ochheterogenitet. Möjligheter som framkommit, när elevinflytandet fungerar som det skall, ärökande motivation och intresse. Studien visar tydligt att det finns två grupperingar av elever,de som vill vara med och påverka sin undervisningssituation och de som inte vill.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)