Matematiklärarkunskap i programmering : en intervjustudie av sju matematiklärares uppfattningar av första årets undervisningmed programmering som centralt innehåll
Sammanfattning: Från och med hösten 2018 blev programmering en obligatorisk del av matematikundervisningen.Som framtida lärare är det intressant att få inblick i hur implementeringen av programmering harlandat i skolan efter att det har funnits som centralt innehåll i matematikämnet. Syftet med studienvar att skapa förståelse för vilken kunskap inom programmering lärare har visat och undersöka hurderas kunskap inom programmering har påverkat deras implementering av verktyget. Datan somhar analyserats och kategoriserats i studien har plockats fram från sju semistrukturerade intervjuer.Verktyget som användes vid analys och kategorisering var Mathematical Knowledge for Teaching.Resultatet visade att lärarna med lägre grad av programmeringskunskap visade också på en lägregrad av implementering av programmering i matematikundervisning. Slutsatsen som kunde dras varatt ämneskunskap inom programmering var avgörande oavsett vilken kunskapskategori det gällde.Andra slutsatser som kunde dras var att lärarlaget hade påverkan gällande lärares implementeringav verktyget och att det krävdes kunskaper utöver ämneskunskap i programmering för attimplementera verktyget i högre utsträckning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)