Elevassistentens uppfattningar om sitt arbete för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Studien syftar till att belysa hur yrkesverksamma elevassistenter uppfattar sitt arbete för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Studiens frågeställningar är ”Hur beskriver elevassistenten sitt arbetssätt för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?”  ”Hur uppfattar elevassistenten sin yrkesroll i relation till elever och kollegor?” samt  ”hur kan man förstå elevassistentens beskrivning av sitt arbete utifrån Antonovskys teori om känsla av sammanhang?” Studien utgår från teorin KASAM, känsla av sammanhang. Datan har samlats in via semistrukturerade interjuver och därefter analyserats via en abduktiv tematisk analys. Resultatet visar att yrkesrollen är oklar, att en relation till eleverna är av vikt och att olika arbetssätt för att uppnå en känsla av struktur är central. En av studiens slutsatser är att det råder en viss oklarhet angående vad yrket som elevassistent faktiskt innebär, både hos de som själva jobbar som elevassistent men även hos andra yrkeskategorier på skolan och detta har sina konsekvenser för hur elevassistenter uppfattar sin yrkesroll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)