Konkretisering av matematik

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med det arbete är att se om pedagoger/lärare använder sig av ett konkretiserat arbetssätt när de arbetarmed matematik i förskolan och i förskoleklass. Med ett konkretiserat arbetssätt menar vi att pedagoger/lärareanvänder sig av vardagen samt barnens/elevernas tidigare erfarenheter inom matematiken och utefter det byggapå med vidare kunskaper. Syftet men att konkretisera är att använda sig av material och med hjälp av att användasig av materialet underlätta eller förklara den språkliga förståelsen av en operation eller en tankeform. Dåanvänder man sig av materialet med ett konkretiserande syfte (Löwing, Kilborn, 00).Undersökningen är kvalitativt och har genomförts via observationer och intervjuer i förskola och i förskoleklass.De har visat hur pedagoger samt lärare väljer att använda sig av att konkretisera materialet genom undervisning imatematik.Vårt resultat visar att man i både förskolan och förskoleklass använder sig av att konkretisera matematiken för attförtydlig dess uppbyggnad. Skillnad vi kan se är att man i förskolan försöker få in matematiken så mycket detgår i barnens vardag medan man i förskoleklass har olika matematiktillfällen där undervisning helt ägnas åtmatematik. Konkretisering av matematik har en stor betydande roll för läraryrket då de lägger grunden för hurden kommande generationen ska komma att använda och förstå matematiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)