Internkommunikation på arbetsplatsen - sett ur medarbetarnas perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problem och syfte Organisationer's interkommunikation är idag viktigare än någonsin och detta vet organisationer och företag själva om. Det satsa's mer och mer på professionella resurser som ska ta hand om informationen inom företaget. Ändå klagar medarbetarna på att informationen är bristfällig. Vad beror detta på? Med utgångspunkt från detta är vårt syfte att undersöka hur en organisation kan optimera den interna kommunikationen med hänsyn till medarbetarna's uppfattning. Metod Med hjälp av samtalsintervjuer har vi intervjuat olika medarbetare på olika arbetsplatser om dera's syn på internkommunikationen på respektive arbetsplat's. Frågorna har även behandlat hur våra informanter ser på olika kommunikationskanaler och hur de skulle vilja att informationen på arbetsplatsen skulle fungera. Teori Vi använder os's av teori som beskriver informationsfunktionen och grundläggande kommunikationsprocesser. Utöver detta har vi använt os's av teorier som behandlar hur kommunikation mellan människor går till på sociokulturell nivå, samt aspekter som spelar in i vår proces's att skapa mening kring information. Slutsat's Det finn's inget allmänt sätt att se på organisationer's interna kommunikation. I och med att alla organisationer ser olika ut är det där man får sätta utgångspunkten för hur man lägger upp strategin för informationen. Som ledning måste man lära känna sig organisation och sina anställda. Det handlar om att våga lägga tid på att utforska vilka kommunikationskanaler som acceptera's av medarbetarna. Detta brukar skilja sig avsevärt inom samma arbetsplat's men det är också därför som det behöv's extra resurser inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)